Schoonheid

Schoonheid op Locatie: Mokum Symphony

30 oktober 2021

Op zaterdagavond 30 oktober organiseerden we onze bijeenkomst Schoonheid op Locatie. CSS was te gast in de Amsterdamse Singelkerk, waar een avond vol poëzie en klassieke muziek op het programma stond. De poëzie werd verzorgd door stichting Feest der Poëzie; de muziek werd ten gehore gebracht door de muzikanten van Mokum Symphony, onder leiding van Joan Berkhemer.

Gedurende de hele avond stond het werk van de Zeeuwse dichter P.C. Boutens (1870-1943) centraal. Simon Mulder gaf een korte inleiding op diens werk en plaatste het in het Nederlandse literaire landschap. Vervolgens introduceerde Joan Berkhemer de Mokum Symphony bij het publiek. Hij legde uit dat hij met Mokum Symphony onderzoek doet naar de historische uitvoeringspraktijk van klassieke muziek, aan de hand van de eerste opnames ervan uit de periode 1900-1940. Dit resulteert in een vrijere en zangerige manier van muziek maken, met meer ruimte voor vrije klank en nuance dan gebruikelijk in de hedendaagse uitvoeringspraktijk. (Voor meer informatie hierover verwijzen we je naar dit verslag van een lezing door Joan Berkemer bij CSS van een aantal jaar geleden. Daarin zijn ook luistervoorbeelden opgenomen die helder duidelijk maken wat deze manier van interpretatie precies inhoudt.)

Het eerste stuk dat werd opgevoerd was het beroemde Klarinetkwintet in b klein van Johannes Brahms, met een solo rol voor Heleen Oomen. Hieraan vooraf bracht lied-duo Jeroen Sarphati (piano) en Renate Arends (sopraan) enkele gedichten van Boutens ten gehore, getoonzet door de Nederlandse componisten Bernard Zweers en Barend Roest Crollius. Na de pauze volgde wederom een aantal gedichten van Boutens, ditmaal gecomponeerd door Henriëtte van de Brandeler en Alexander Voormolen.

Het hoogtepunt van de avond was misschien wel het afsluitende stuk: Beatrijs. Boutens schreef een eigen, lyrische bewerking van deze middeleeuwse legende, die vervolgens in 1921 door Alexander Voormolen op muziek is gezet. Die compositie was oorspronkelijk alleen voor piano en voordracht, maar is door Joan Berkhemer bewerkt voor strijkkwintet. Simon Mulder droeg de woorden van het declamatorium voor.

Met de mystieke geschiedenis van Beatrijs kwam er een einde aan deze bijzondere voorstelling. We danken Mokum Symphony en Feest der Poëzie voor dit uitgebreide programma en voor de kennismaking met de onderbelichte kunstvormen die zij in de praktijk brengen!

Share
Blijf op de Hoogte

Schrijf je in voor onze Tocqueville Programma mailinglijst.


We sturen u af en toe e-mails over aankomende evenementen, publicaties en kansen om in contact te komen met Common Sense Society–Nederland. Privacybeleid.
Thank you for signing up!
Oops! Something went wrong while submitting the form.