Op donderdag 28 april ontvingen wij de Amerikaanse auteur en opiniemaker Rod Dreher. Eerder bespraken we zijn boek Live not by Lies aan onze Leestafel. Tijdens een exclusief diner met hem in Utrecht vertelde Dreher over zijn persoonlijke zoektocht naar geloof en waarheid, en over zijn werk als journalist en schrijver.
Wat hebben we besproken?
De waarden die ten grondslag liggen aan de Westerse democratische rechtsstaat waren tot voor kort gemeengoed binnen vrijwel het gehele politieke spectrum. Zowel conservatieven als progressieven hadden tot ongeveer het begin van deze eeuw een set aan gedeelde ideeën over vrijheid. Vooral het recht op vrije meningsuiting en vrijheid van vergadering stonden vast als niet onderhandelbare grondprincipes van de vrije Westerse manier van samenleven.
In de Verenigde Staten heeft zich echter een ideologie ontwikkeld die zich hiervan afkeert en die zich met rasse schreden heeft weten te verspreiden over de hele Westerse wereld. Deze ideologie noemt zich woke and, under the banner of “diversity, equity, and inclusion,” it claims to focus on fighting all kinds of oppression and injustice in politics, science, and the rest of society. As noble as this sounds in theory, it is dangerous in practice. The advocates of “woke culture” employ methods that are strikingly similar to those used by the totalitarian regimes of the twentieth century. Opposing opinions are silenced in the academic world and in public debate, as well as in the workplace. Boycotts are used (the so-called “cancel culture”) and even violence is not shunned. There is also increasing politicization of the judicial system.
Wat mogen we concluderen?
Net als in de totalitaire regimes tracht de woke beweging het individu het gevoel te geven er alleen voor te staan en machteloos te zijn. Door de toegenomen individualisering in het Westen en het wegvallen van instituties is het makkelijk voor kritische geesten om dit gevoel inderdaad te krijgen. Het is daarom belangrijk dat mensen die de traditionele waarden van vrijheid, welvaart en schoonheid voorstaan zich met elkaar verbinden, voorbij de grenzen van de eigen politieke en levensbeschouwelijke denkbeelden.